به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«نخل و نور»به نقل ازعصرهامون، رسول صفرزائی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به نقش مهم رسانهها در فرآیند توسعه، از تلاشهای بیوقفه آنان در آگاهیبخشی به جامعه تقدیر کرد.
وی افزود: نقش رسانهها در توسعه اجتماعی انکارناپذیر است. توسعه تنها اقتصادی نیست؛ بلکه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز هست و همه این ابعاد در هم تنیدهاند. توسعه اجتماعی، که رسانهها به آن دامن میزنند، موجب پویایی نهادها، مطالبهگری صحیح مردم و شفافیت عملکرد مسئولان میشود.
مدیر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با تاکید بر پیوند عمیق رسانه و آموزشوپرورش گفت: رسانهها همکاران ما در حوزههای اجتماعی و فرهنگی هستند. هر خانوادهای به نوعی با آموزشوپرورش در ارتباط است. اگر آموزشوپرورش بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند، خروجی آن در تمامی بخشهای کشور از جمله اقتصاد، امنیت و حکمرانی نمایان خواهد شد.
وی آموزش و پرورش را ستون فقرات جامعه دانست و اظهار کرد: تضعیف آموزش و پرورش بهمعنای تضعیف تمامی دستگاههای اجرایی کشور است. لذا تقویت این نهاد، تقویت کل ساختار نظام است.
صفرزائی در پایان با اشاره به اهمیت استمرار ارتباط با رسانهها، خواستار تعامل سازنده و همافزایی بیشتر در مسیر ارتقاء سطح کیفی آموزش در استان شد.
تربیت و مملکتداری دو هنر بنیادین توسعه هستند
وی با تأکید بر اهمیت «هنر تربیت» در کنار «هنر مملکتداری»، تربیت را یکی از ارکان کلیدی سرمایهگذاری بلندمدت دانست و اظهار کرد: سه عامل در کنار هم میتوانند جامعه را به تعالی برسانند؛ رشد همهجانبه مغز، رشد همهجانبه هوش، و تربیت تمامساعتی. چتر ذهن کودک باید بهموقع باز شود، چرا که تأخیر در تحریک ذهنی، فرصتهای طلایی را از بین میبرد.
مدیر آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به تنوع هوشهای انسانی از جمله هوش کلامی، میانفردی و فضایی، گفت: در آموزشوپرورش دانشآموز ضعیف وجود ندارد، بلکه هر دانشآموز کانال یادگیری مخصوص به خود دارد و وظیفه معلم شناسایی آن است. مدرسه، کتاب، معلم و شیوه آموزش همسان، نمیتواند پاسخگوی تفاوتهای فردی باشد.
وی رویکرد آموزش و پرورش را «تغییر وضعیت سیستم به سمت هدف» عنوان کرد و افزود: تعامل، تعادل، مشارکت و همافزایی، ارکان اصلی این رویکرد هستند. باید از تمام ظرفیتهای درونسازمانی و برونسازمانی بهره گرفت.
صفرزائی به مسئله مهم «چینش صحیح منابع انسانی» اشاره و تصریح کرد: ۵۰ درصد از هدررفتها در آموزشوپرورش ناشی از چینش نامناسب نیروهاست. معلمی که در یک کلاس بسیار موفق است، ممکن است در کلاس دیگر عملکرد مناسبی نداشته باشد. این یعنی شناخت استعداد ذاتی و تخصصی نیروها برای جایابی دقیق، حیاتی است.
وی افزود: دو کلاس با فاصله ۲۰ سانتیمتری از یکدیگر، با کتاب، محتوا، محیط و زبان مشترک، میتوانند خروجیهای کاملاً متفاوتی داشته باشند و دلیل آن چیزی نیست جز کیفیت منابع انسانی و نحوه چینش آنها.
شاخصهای آموزشی استان نیازمند نگاه ویژه و بومیسازی راهحلهاست
مدیر آموزش و پرورش سیستان با تأکید بر اهمیت دوره پیشدبستانی گفت: اگر فرصت آموزش پیشدبستانی یکساله فراهم شود که عالی است، اما اگر نباشد، حداقل کلاسهای یکماهه دوزبانه باید برگزار شود تا دانشآموز مهارتهای اولیه ارتباطی و زبانی را پیش از ورود به مدرسه کسب کند. شرایط ما با استانهای دیگر کاملاً متفاوت است.
وی با اشاره به ویژگیهای خاص استان افزود: سیستان و بلوچستان سه برابر میانگین کشوری پراکندگی دارد، با ۱۳ تا ۱۴ منطقه صفر مرزی با افغانستان و پاکستان، و چالشهایی جدی در تأمین سوخت، جابهجایی دانشآموزان و دسترسی به خدمات اولیه. جغرافیای متفاوت، نبود زیرساختهای اساسی، و محدودیت در منابع، ضرورت بومیسازی نظام آموزشی را دوچندان کرده است.
صفرزائی در ادامه با ارائه آمارهای دقیق از نتایج تحصیلی دانشآموزان، گفت: در پایه دوازدهم میانگین کشوری معدل ۱۰/۶ است، در حالیکه استان ما ۸/۱ است. در پایه یازدهم میانگین کشوری ۱۰/۳۶ و ما ۷/۳۱، و در پایه دهم میانگین کشوری ۱۱/۱۲ ولی در استان ۷/۴۳ است. این فاصله معنادار نشاندهنده نیاز به بازنگری جدی در سیاستهای آموزشی مناطق محروم است.
وی یکی از دلایل اصلی این وضعیت را عدم ماندگاری نیروی انسانی دانست و افزود: حقوق معلم در مناطق برخوردار و غیربرخوردار یکسان است، اما هزینه زندگی و دشواریها در مناطق صعبالعبور کاملاً متفاوت است. معلمی که باید برای رسیدن به مدرسه مسیر سختی طی کند، با مشکل تأمین سوخت، خوابگاه، مسیر ناهموار و نبود امکانات مواجه است. این تفاوتها باید در تصمیمسازیها لحاظ شود.
مدیر آموزشوپرورش استان ادامه داد: میانگین نمرات در شاخههای مختلف نیز نگرانکننده است. در رشته ریاضی و فیزیک، میانگین کشوری ۴۷ است، ولی استان ما ۸/۵۶، در تجربی میانگین کشور ۹۱ و ما ۹/۵، و در علوم انسانی کشور ۵۲ در حالیکه ما ۶/۱ هستیم. همچنین معدل دانشآموزان عشایری ۵/۱۳ است و پایینترین رتبه را دارد، در حالیکه بالاترین معدل متعلق به مدارس استعدادهای درخشان با معدل ۱۲/۵۵ است.
وی خواستار نگاهی عدالتمحور، منطقهنگر و مبتنی بر تفاوتهای واقعی استانها در تصمیمات کلان آموزشی شد و از رسانهها خواست در بازتاب این حقایق و ایجاد مطالبهگری مؤثر، آموزشوپرورش استان را همراهی کنند.
اجرای کامل پیشدبستانی و عدالت در پوشش تحصیلی، پیشنیاز توسعه استان
صفرزائی به تحلیل دقیق شاخصهای مربوط به پوشش تحصیلی، ترک تحصیل، تکرار پایه، و وضعیت فضاهای آموزشی پرداخت و خواستار حمایت عملیتر دولت در اجرای عدالت آموزشی شد.
وی گفت: در بحث جذب خالص در پایه اول، استان ما با نرخ ۸۷ درصد فاصله قابلتوجهی با میانگین کشوری ۹۵ درصدی دارد. همچنین پوشش واقعی دوره ابتدایی در استان ۹۲ درصد است، در حالیکه میانگین کشوری ۹۷ درصد است.
صفرزائی نرخ نگرانکننده ترک تحصیل را یکی از مهمترین دغدغهها دانست و افزود: در کشور، ترک تحصیل دوره ابتدایی زیر یک درصد (۰/۹۲) است، اما در استان ما این رقم ۴/۴ درصد است. تکرار پایه در دوره ابتدایی نیز در کشور ۱/۷ درصد است، اما در استان ما پارسال ۹/۷۵ درصد بود که امسال به ۷ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به نقش حیاتی دوره پیشدبستانی گفت: بیشترین نرخ ترک تحصیل و تکرار پایه مربوط به پایه اول ابتدایی است که نتیجه فقدان آموزش مناسب پیشدبستانی است. اگر پیشدبستانی بهدرستی اجرا شود، این آمارها کاهش چشمگیری خواهند داشت. تأمین اعتبار برای پیشدبستانی، یک سرمایهگذاری راهبردی در توسعه آموزشی استان است.
این مسئول در حوزه فضای آموزشی نیز خاطرنشان کرد: میانگین کشوری سرانه فضای آموزشی بیش از ۵ مترمربع است، در حالیکه استان ما ۳/۳ متر بود و با تلاشهای انجامشده به ۳/۹ متر رسیدهایم. با توجه به نرخ بالای موالید در استان، باید این رقم در برنامه توسعه هفتم به ۶/۱ متر مربع برسد.
وی همچنین با اشاره به پروژههای عمرانی در حوزه آموزش گفت: با حمایت دولت، استانداری، نوسازی مدارس، سپاه، بسیج، و سایر نهادها، بیش از ۶ هزار کلاس درسی در حال ساخت است. این آمار در همین هفته افزایش یافته و نشاندهنده عزم جمعی برای ارتقای زیرساختهاست.
صفرزائی با نگاهی به آینده گفت: آمار بازنشستگان در سالهای آینده روند کاهشی دارد که باید در برنامهریزی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان لحاظ شود. از ۱۴۸۳ بازنشسته در سال ۱۴۰۰، این عدد در سال ۱۴۰۵ به ۴۶۴ نفر خواهد رسید.
انتهای خبر/
- منبع خبر : عصر هامون