سیستان‌وبلوچستان وارد گردونه‌ای از مبادلات اقتصادی شد
سیستان‌وبلوچستان وارد گردونه‌ای از مبادلات اقتصادی شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این استان وارد گردونه‌ای از مبادلات اقتصادی و زیرساختی شده و نگاه بلندمدتی دارد که نیاز به داشتن مدیران پرتلاش و قوی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «نخل  «عصرهامون»، عطاالله اکبری در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمال و جنوب سیستان و بلوچستان که در سالن ولایت استانداری برگزار شد، بیان کرد: در دهه‌های گذشته کم‌لطفی‌هایی نسبت به این استان شده که از بابت نبود نگاه و توجه دولت نبوده؛ بلکه از بابت پیگیری‌نکردن مسئولان و حتی خود مردم استان بود.

وی ادامه داد: درگذشته این استان از اعتبارات عمرانی کمی برخوردار بود؛ اما از جایی که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نقش سواحل مکران را مهم برشمردند و نقش استان به‌عنوان استانی که به‌عنوان یک مأمن به داد کشور خواهد رسید، نشان داده شد، خیز توسعه استان برداشته شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان افزود: از سال ۱۳۸۲ ساخت جاده‌های دو بانده در کشور آغاز شد و عملکرد استان تا سال ۹۹ به مدت ۱۷ سال، ۲۲۰ کیلومتر یعنی سالی ۱۱ تا ۱۲ کیلومتر بود؛ اما از سال ۹۹ همه دستگاه‌ها خیز برداشتند و حاصل این خیز بلند این شد که امروز ۷۶۰ کیلومتر جاده دوبانده مفید در استان داریم و سالی ۱۲۰ کیلومتر جاده دوبانده تحویل می‌دهیم، این در حالی رخ‌داده که منابع مالی به‌شدت با محدودیت مواجه است.

اکبری بیان کرد: هم‌مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان، وجود سواحل مکران خط‌آهن شمال به جنوب و غیره، مواهب الهی هستند که به داد این استان می‌رسند.

وی با بیان اینکه نقش این استان به‌عنوان یک استان موفق در خلق تحول و توسعه ملی، پررنگ خواهد بود، تأکید کرد: سال ۱۴۰۵، سال تقویت جدی حوزه زیرساخت‌های استان در بحث ریلی و جاده‌ای خواهد بود، این استان وارد گردونه‌ای از مبادلات اقتصادی و زیرساختی شده و نگاه بلندمدتی دارد که نیاز به داشتن مدیران پرتلاش و قوی است.

اکبری خاطرنشان کرد: این مطالبه جدی مردم استان است که شاخص‌های حمل‌ونقل و راهداری باید تقویت شود.

سیستان و بلوچستان در حوزه راهداری جز استان‌های اولویت‌دار

غلامحسین دغاغله، عضو هیات عامل و راهبر امور حقوقی، سرمایه‌گذاری و آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: سازمان راهداری کشور یک سازمان بحران پایه است و هر کجا حادثه‌ای پیش بیاید این سازمان پیش‌قدم بوده و خدمات ملموسی به مردم ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: در بحث نوسازی ماشین‌آلات راهداری، ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه ماشین‌آلات روز را وارد کشور کردیم که سهم عمده‌ای از این تعداد به استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافت. افزود: نگاه مسئولان سازمان راهداری به این استان، نگاه ویژه‌ای است و از لحاظ کمک به این استان هیچ محدودیتی ندارد.

وی با بیان اینکه رشد آمار تلفات جاده‌ای در سه چهار سال گذشته متوقف شده بود؛ اما از سال گذشته دوباره رشد صعودی پیدا کرده، گفت: پلیس خط مقدم ایمنی جاده‌ها بوده و در کنار آن سایر دستگاه‌ها و نهادها تلاش می‌کنند؛ اما باید فکری برای بقیه جوانب ایمنی جاده‌ها بشود.

دغاغله افزود: یک خلأ که در این استان وجود دارد انجام کار فرهنگی در استان است و ما در این زمینه محدودیتی برای کمک به اداره کل راهداری استان نداریم.

وی با اشاره به عملکرد خوب مدیران راهداری شمال و جنوب این استان گفت: سیستان و بلوچستان از لحاظ اعتبارات در حوزه راهداری جز استان‌های اولویت‌دار کشور است.

عضو هیات عامل و راهبر امور حقوقی، سرمایه‌گذاری و آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: تشکل‌های صنفی بار و مسافر اقدامات خوبی در مناسبت‌های مختلف از جمله اربعین و جنگ ۱۲ روضه داشتند، آمار حمل مسافر در جنگ ۱۲ روزه که هم جابه‌جایی حجاج و هم تخلیه برخی شهرها را داشتیم، دوبرابر روزهای معمولی بود که به‌خوبی انجام شد و این میسر نمی‌شد مگر با زحمات تشکل‌های صنفی بار و کارکنان راهداری به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان که تلاش جدی آنها را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه مدیرکل اسبق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمال استان بسیار پرتلاش و بدون حاشیه بوده، گفت: مردم‌داری و خدمت به مردم و تعامل با صنوف و پیمانکاران که بازوان اجرایی سازمان راهداری هستند، انتظاری است که از مدیران جدید این دو مجموعه داریم.

گفتنی است؛ در این مراسم طی حکمی از سوی رئیس سازمان راهداری کشور از زحمات ایوب کرد تقدیر و عمل آمد و شهرام مبارکی به‌عنوان سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و ابراهیم عبداللهی به‌عنوان سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایرانشهر منصوب شدند.

انتهای خبر/