به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نخل و نور» به نقل از «عصرهامون»، در سالهای اخیر، استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از محورهای مهم تجارت مرزی کشور، نقش پررنگتری در مبادلات تجاری ایران ایفا کرده است. موقعیت استراتژیک این استان در مجاورت با کشورهای همسایه، از جمله پاکستان و افغانستان، بستر مناسبی برای توسعه صادرات، واردات و ترانزیت کالا فراهم آورده است.
در کنار صادرات، مسیرهای ورودی استان نیز این روزها پررفت و آمدتر از گذشته شدهاند. واردات کالا از طریق مرزهای استان بهگونهای پیش میرود که سیستان و بلوچستان را به یکی از مسیرهای مهم تأمین نیازهای داخلی کشور تبدیل کرده است. این روند، علاوه بر اثرگذاری اقتصادی، نقش استان را در تأمین امنیت کالایی کشور تقویت کرده است.
اهمیت سیستان و بلوچستان تنها به صادرات و واردات محدود نمیشود؛ بلکه مسیر عبور کالاهای ترانزیتی نیز از طریق این استان در حال توسعه است. قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شرق به غرب و دسترسی به آبهای آزاد، موقعیت ویژهای برای این استان فراهم کرده است تا به یکی از کانونهای مهم ترانزیتی کشور تبدیل شود.
سیستان و بلوچستان بهعنوان یکی از نقاط راهبردی کشور در حوزه تجارت خارجی، روندی صعودی در فعالیتهای صادرات، واردات و ترانزیت دارد. این رشد، علاوه بر تقویت اقتصاد منطقهای، میتواند به تسهیل ارتباطات تجاری ایران با کشورهای همسایه و منطقه آسیای میانه منجر شود.

رشد چشمگیر صادرات و واردات در سیستان و بلوچستان
عباس رضایی راننده ترانزیت بینالمللی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون»، بیان کرد: در پنج ماه گذشته، تردد ما در مرزهای میلک و مرز ریمدان بیشتر شده و عبور کالاها با نظم بهتری انجام میشود. با اینکه بعضی روزها معطلی داریم، اما نسبت به سال قبل وضعیت خیلی بهتر شده. مخصوصاً در بحث ترانزیت، عبور از مرزها سریعتر شده و همکاری مأموران گمرک هم بیشتر است.
وی افزود: ما بیشتر بارهایی از بنادر جنوبی یا شهرهای مرکزی کشور به مقصد پاکستان یا افغانستان حمل میکنیم. امسال، به وضوح حجم بارها بیشتر شده، بهطوریکه گاهی کامیونها باید چند روز در صف بارگیری بمانند. این موضوع برای ما خوب است چون تعداد سرویسها و درآمدمان بیشتر شده، اما زیرساختها هنوز نیاز به تقویت دارد.
راننده ترانزیت بینالمللی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از دغدغههای ما، امکانات رفاهی در مسیرهای مرزی است. مثلاً پارکینگ مناسب، رستوران و امکانات استراحتی کم داریم. وقتی صادرات و واردات اینقدر رشد کرده، طبیعتاً باید به شرایط رانندگان هم توجه شود. اگر حمایت بیشتری صورت بگیرد، قطعاً بهرهوری در حمل و نقل مرزی افزایش پیدا میکند.
مریم سلطانی مدیر شرکت بازرگانی صادراتی در زاهدان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون» بیان کرد: ما در حوزه صادرات مواد غذایی و مصالح ساختمانی به کشورهای همسایه فعالیت داریم. در ماههای اخیر، تقاضا برای صادرات به افغانستان و پاکستان بیشتر شده و خوشبختانه از نظر وزنی، صادرات ما رشد خوبی داشته. البته کاهش ارزش دلاری صادرات بهخاطر نوسانات ارزی و افت قیمت جهانی بوده، نه کاهش در حجم کار.
وی افزود: یکی از چالشهایی که هنوز داریم، کندی در ترخیص و پیچیدگیهای اداری است. وقتی صادرات از استان بیشتر میشود، انتظار داریم فرآیندهای گمرکی هم تسهیل شود. در برخی موارد کالاهای ما روزها در گمرک معطل میماند که هزینههای انبارداری و دیرکرد حمل را بالا میبرد.
مدیر شرکت بازرگانی صادراتی در زاهدان در پایان خاطرنشان کرد: ما امیدواریم با ادامه رشد صادرات، شرایط رقابتیتری در منطقه ایجاد شود. سیستان و بلوچستان پتانسیل تبدیل شدن به هاب صادراتی شرق کشور را دارد. اگر زیرساختهای لجستیکی تقویت شود، ما میتوانیم حجم صادرات را تا دو برابر افزایش دهیم.
تقویت زیرساختها در مسیر رشد تجارت مرزی
یاسر بلوچ فعال اقتصادی و تاجر وارداتی در چابهار در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون» بیان کرد: امسال واردات از مسیر بندر چابهار و مرزهای زمینی استان رشد چشمگیری داشته و ما هم توانستیم اقلام متنوعتری وارد کنیم.
وی افزود: رشد ۲۷ درصدی ارزشی در واردات کاملاً محسوس است، چون بسیاری از کالاها مثل ماشینآلات، قطعات صنعتی و مواد اولیه از این مسیر وارد میشوند.
فعال اقتصادی و تاجر وارداتی در چابهار گفت: نکته مثبت، توسعه تدریجی زیرساختهای گمرکی در استان است. سیستمهای الکترونیکی ترخیص بهتر شدهاند، ولی هنوز در بخش تطابق اسناد و بازرسی کالا مشکلاتی داریم. اگر بخواهیم روند رشد واردات حفظ شود، باید بروکراسی کمتر و سرعت رسیدگی بیشتر شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسیرهای ترانزیتی استان باعث شده ما بتوانیم کالاهای وارداتی را سریعتر به نقاط مرکزی کشور برسانیم. اتصال چابهار به شبکه ریلی سراسری هم در آینده میتواند واردات را متحول کند. از نظر من، مسیر واردات در استان در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین راههای تأمین کالای کشور است.
.jpg)
قربان کریمی ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصرهامون» از افزایش چشمگیر صادرات وزنی و رشد قابل توجه واردات در ۵ ماهه سال ۱۴۰۴ خبر داد.
وی افزود: در این مدت بیش از یک میلیون تن کالا به ارزش ۹۴ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده که از نظر وزنی ۳۳ درصد رشد و از نظر ارزشی ۱۰ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان با اشاره به واردات کالا از طریق مرزهای استان، گفت: در ۵ ماهه امسال، یک میلیون تن کالا به ارزش ۹۵۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار وارد کشور شده که ۶۷ درصد رشد وزنی و ۲۷ درصد افزایش ارزشی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش ترانزیت خارجی نیز گمرکات سیستان و بلوچستان شاهد عبور بیش از ۵۰۸ هزار و ۵۱۲ تن کالا بوده است؛ رقمی که نشان از افزایش ۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.
روند رو به رشد صادرات، واردات و ترانزیت در سیستان و بلوچستان، نشان از آغاز دورهای تازه در نقشآفرینی این استان در معادلات تجاری کشور دارد. افزایش ۳۳ درصدی صادرات وزنی، رشد ۲۷ درصدی واردات ارزشی و بهبود عبور ترانزیتی، همگی گویای ظرفیتهای بالفعل و بالقوهای است که در سایه موقعیت ژئواکونومیک استان شکل گرفتهاند.
تجربه فعالان میدانی نیز مؤید آن است که زیرساختهای حمل و نقل، گمرک و ترخیص در حال ارتقاء است، هرچند هنوز چالشهایی مانند کندی فرآیندها، کمبود امکانات رفاهی و پیچیدگیهای اداری مطرح است. با این حال، نگاه کارشناسی و گزارشهای رسمی، چشمانداز امیدوارکنندهای از تبدیل شدن سیستان و بلوچستان به هاب تجاری شرق کشور ترسیم میکند.
اگر این روند با تقویت زیرساختهای لجستیکی، تسهیل فرآیندهای گمرکی و ارتقای خدمات به فعالان اقتصادی همراه شود، بیتردید سیستان و بلوچستان میتواند به یکی از بازیگران اصلی تجارت منطقهای و بینالمللی ایران تبدیل شود؛ نقشی که نه تنها در رشد اقتصادی استان، بلکه در تقویت تجارت خارجی کشور نیز تعیینکننده خواهد بود.
انتهای خبر/
- منبع خبر : عصر هامون