جنوب سیستان‌وبلوچستان گذرگاه نوین اقتصاد ملی
جنوب سیستان‌وبلوچستان گذرگاه نوین اقتصاد ملی
افزایش کم‌سابقه حمل کالا از جنوب سیستان و بلوچستان، این منطقه را به یکی از محورهای کلیدی تجارت جاده‌ای کشور تبدیل کرده و تحرک اقتصادی تازه‌ای در آن رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «نخل و نور» به نقل از عصرهامون، افزایش چشمگیر جابه‌جایی کالا از مبادی جنوب سیستان و بلوچستان، این منطقه را به یکی از کانون‌های پرتردد حمل و نقل جاده‌ای کشور تبدیل کرده است. طی ماه‌های اخیر، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از این منطقه به سایر نقاط ایران حمل شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشدی نزدیک به ۵۰ درصد را نشان می‌دهد.

این تحرک چشمگیر در بخش حمل و نقل، در قالب بیش از ۱۰۲ هزار سفر کامیونی انجام شده و صدور بارنامه نیز افزایش ۵۰ درصدی داشته است. حجم بالای تردد، بیانگر رونق فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در جنوب استان و افزایش نقش آن در زنجیره تأمین ملی است. کالاهای جابه‌جاشده شامل محصولات کشاورزی مانند هندوانه، فرآورده‌های نفتی، برنج و سوخت بوده که نشان‌دهنده تنوع محموله‌ها و ظرفیت‌های منطقه‌ای است.

مشارکت ناوگان بومی در پویایی حمل‌ونقل استان
فعالیت حدود ۹۰ شرکت حمل و نقل داخلی با بیش از ۲ هزار راننده و ناوگان سنگین، نیروی انسانی گسترده‌ای را درگیر این فرایند کرده و به طور مستقیم بر اشتغال، درآمد و پویایی اقتصادی مناطق محروم جنوب استان تأثیر گذاشته است. این روند، فرصت‌های تازه‌ای را پیشروی بخش خصوصی و جوامع محلی قرار داده است.

با این حال، سرعت رشد حمل‌ونقل از زیرساخت‌ها پیشی گرفته و کمبود امکانات جاده‌ای، استراحتگاه‌های بین‌راهی، خدمات حمایتی برای رانندگان و هزینه‌های بالای کرایه از جمله نگرانی‌هایی است که فعالان این حوزه مطرح می‌کنند. افزایش فشار بر شبکه حمل‌ونقل بدون ارتقاء هم‌زمان زیرساخت‌ها، می‌تواند چالش‌هایی در آینده ایجاد کند.

 بار بیشتر، درآمد بهتر؛ اما جاده‌ها فرسوده‌اند
محمدرضا بلوچ راننده باری با ۱۲ سال سابقه فعالیت در محورهای جنوب استان در گفتگو با خبرنگار «عصرهامون» بیان کرد: ما تو این چندماهه واقعاً افزایش بارگیری‌ها رو حس کردیم. هم تعداد سفرها بیشتر شده، هم تنوع بارها. قبلاً بیشتر گازوئیل یا بار ترانزیتی بود، اما الان بار کشاورزی مثل هندوانه و حتی برنج داخلی هم زیاد شده. این برای ما راننده‌ها خوب هست؛ چون باعث می‌شود بیکار نباشیم و درآمدمان هم بهتر باشد.

وی ادامه داد: ولی با این افزایش بار، جاده‌ها واقعاً کشش ندارد. بعضی مسیرها آسفالت خوبی ندارد، توقفگاه درست حسابی نداریم، امکانات رفاهی هم بسیار کم هست. اگر دولت قرار هست این حجم حمل و نقل رو حمایت کند، باید امکانات رو هم بیشتر کند. مخصوصاً بحث بیمه و خدمات به راننده‌ها خیلی مهم است.

تسریع حمل محصول، اما کرایه‌ها کمرشکن است
زهره رئیسی کشاورز در منطقه دلگان، فعال در تولید هندوانه صادراتی نیز در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: وقتی می‌شنویم که حجم بار جابه‌جاشده زیاد شده، خوشحال می‌شویم؛ چون یعنی محصولات ما راحت‌تر و سریع‌تر به بازار می‌رسد. حمل هندوانه با تأخیر، باعث خراب‌شدن محصول و ضرر کشاورز است. امسال اوضاع خیلی بهتر بود، شرکت‌های حمل و نقل همکاری خوبی داشتن.

وی گفت: اما هنوز تعرفه‌ها برای ما سنگین است. حمل یک کامیون هندوانه تا شمال کشور خیلی هزینه دارد. اگر دولت واقعاً قصد دارد صادرات کشاورزی از استان حمایت شود، باید به حمل و نقل یارانه بدهد یا حداقل تسهیلاتی فراهم کند. الان ما مجبوریم بخش زیادی از سود را صرف کرایه کنیم.

مسیرهای پویا شده‌اند، اما نیاز به دیجیتالی‌سازی داریم
حامد شه‌بخش تاجر و صاحب بار در بازارچه مرزی پیشین هم اظهار کرد: افزایش حجم جابه‌جایی کالا از جنوب استان خبر خوبی برای فعالان اقتصادی هست. این یعنی مسیرهای ارتباطی دارد پویا می‌شود و ما می‌توانیم روی ارسال بار در زمان دقیق‌تری حساب کنیم. برنج، گازوئیل و کالاهای نفتی سهم زیادی در گردش مالی بازار دارند.

وی افزود: نکته مثبتی که من دیدم، این هست که اداره کل حمل و نقل نسبت به سال‌های گذشته پاسخگوتر شده. سامانه ۱۴۱ هم چند بار امتحان کردیم و واقعاً رسیدگی می‌کند. ولی هنوز خیلی راه داریم تا به استانداردهای حمل‌ونقل حرفه‌ای برسیم. نیاز به دیجیتالی‌سازی کامل فرآیند بارنامه، ردیابی بار، و نظارت آنلاین حس می‌شود.

 افزایش ۴۹ درصدی حجم جابه‌جایی
مهرالله داموغ معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: طی این بازه زمانی یک میلیون و ۸۰۱ هزار و ۲۶۱ تن کالا از مبادی جنوب سیستان و بلوچستان به سراسر کشور حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی صدور بارنامه افزود: جابه‌جایی این میزان کالا در قالب ۱۰۲ هزار و ۵۹۲ سفر انجام شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان همچنین تصریح کرد: عمده کالاهای حمل شده جنوب استان، هندوانه، گازوئیل، برنج و انواع محمولات نفتی است.

نقش شرکت‌ها و سامانه‌های نظارتی در کنترل و پاسخگویی
داموغ تأکید کرد: ۸۷ شرکت حمل و نقل فعال داخلی جنوب استان با بیش از ۲ هزار و ۲۴۷ راننده باری و ۲ هزار و ۲۹۴ ناوگان سنگین باری در این مدت، جابه‌جایی کالاهای حمل شده را بر عهده داشته‌اند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان با بیان اینکه نظارت ویژه‌ای بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل در قالب کمیسیون ماده ۱۲ انجام می‌شود، از مردم، رانندگان و صاحبان کالا خواست تا هرگونه شکایات خود را از طریق سامانه ۱۴۱ به این اداره کل اطلاع دهند.

  • منبع خبر : عصر هامون