به گزارش پایگاه خبرنگار اجتماعی خبری تحلیلی «نخل و نور»، شهرستان فنوج، با موقعیتی راهبُردی در جنوب سیستان و بلوچستان، از دیرباز بهعنوان یکی از محورهای مهم ارتباطی میان استانهای کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان شناخته میشود.
این شهرستان با وجود ظرفیتهای بالای اقتصادی، کشاورزی و فرهنگی، همچنان با مشکلات زیرساختی در حوزه راهها و جادهها دست و پنجه نرم میکند. بسیاری از مسیرهای ارتباطی این منطقه یا نیمهتمام ماندهاند یا به دلیل فرسودگی و نبود نگهداری مناسب، نیازمند بازسازی فوری هستند.
یکی از چالشهای اصلی، طولانیشدن پروژههای حیاتی مانند محور کتیچ _ رمشک است؛ مسیری که میتواند نقش مهمی در اتصال جنوب سیستان و بلوچستان به جنوب کرمان و هرمزگان ایفا کند. این جاده، اگرچه در بخشهایی پیشرفت کرده، اما کندی عملیات عمرانی در محدوده فنوج باعث شده ساکنان همچنان با مشکلات رفتوآمد و حملونقل مواجه باشند.
در کنار این، مسیر آبانبار _ رمش که تنها شش کیلومتر طول دارد، به یکی از دغدغههای جدی مردم روستاهای اطراف تبدیل شده است. این جاده که به امید بازگشایی و آسفالت مسدود شد، پس از چند ماه همچنان نیمهکاره مانده و مردم مجبور به استفاده از مسیر جایگزین طولانیتری شدهاند که هزینه و زمان رفتوآمد را بهشدت افزایش میدهد.
مسیر کلدر _ تنگ سرخه نیز از دیگر پروژههای کلیدی شهرستان است. این محور ۳۸ کیلومتری که میتواند فنوج را از بنبست خارج کند، در بخشهایی آسفالت شده اما تکمیل کامل آن همچنان نیازمند بودجه، تجهیزات و پیگیری جدیتر است. با راهاندازی کامل این مسیر، علاوه بر ایمنسازی تردد، زمینه رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه فراهم خواهد شد.
علاوه بر پروژههای بزرگ، وضعیت راههای روستایی نیز جای نگرانی دارد. مسیرهایی مانند گیران، گورد، زبرنگ و محترمآباد که مجموعاً کمتر از ۵۰ کیلومتر طول دارند، سالهاست در انتظار بهسازی و آسفالت ماندهاند. این در حالی است که چنین پروژههایی در مناطق دیگر کشور گاه با مشارکت مردمی و در بازههای کوتاهمدت به سرانجام میرسند.
در مجموع، راهها و جادههای شهرستان فنوج در حالی که ظرفیت آن را دارند تا سکوی پرتابی برای توسعه منطقه باشند، به دلیل مشکلات مزمن در تخصیص اعتبار، کمبود تجهیزات و شرایط جوی سخت، به مانعی برای رشد و رفاه مردم تبدیل شدهاند. اکنون چشم امید مردم به وعدههای مسئولان و تلاشهای میدانی است تا با اجرای پروژههای نیمهتمام و نگهداری اصولی، چهره جادههای فنوج متحول شود.

فنوج؛ گرهخورده در پیچوخم وعدهها
ناصر رئیسی یکی از اهالی بخش کتیچ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «نخل و نور»، بیان کرد: سالهاست منتظر تکمیل جاده کتیچ به رمشک هستیم. در حالی که از سمت استان کرمان کار با سرعت خوبی پیش میرود، در این طرف هنوز برای یک روکش آسفالت باید چندین سال صبر کنیم. این جاده برای رفتوآمد، کارهای درمانی و حتی روابط اجتماعی بین دو استان خیلی مهم است و از مسئولان میخواهیم با جدیت بیشتری این پروژه را به سرانجام برسانند.
خلیل بارانی یکی از اهالی روستای رمش در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جاده آبانبار به رمش سه ماه پیش به امید بازگشایی و آسفالت بسته شد، ولی بعد از یک ماه کار را رها کردند. الان مجبوریم مسیر جایگزین ۱۸ کیلومتری از محترمآباد را طی کنیم که هم وقتگیر است و هم پرهزینه. ما از مسئولان میخواهیم هرچه زودتر این مسیر ۶ کیلومتری را باز کنند تا مردم راحتتر رفت و آمد کنند.
احمد نصرتی یکی از رانندگان محلی نیز تصریح کرد: مسیر کلدر و چند جاده روستایی مثل گیران، گورد و زبرنگ هنوز در وضعیت خوبی نیستند. طول این مسیرها در مجموع به ۵۰ کیلومتر هم نمیرسد، ولی سالهاست مردم منتظر آسفالت و بهسازی آن هستند. تکمیل این مسیرها میتواند شهرستان فنوج را از بنبست خارج کند و هزینههای حمل و نقل مردم را خیلی کم کند.

فنوج؛ در انتظار پایان راههای بیسرانجام
عمر مرادزهی مدیر راهداری فنوج در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «نخل و نور»، در خصوص مهمترین اقداماتی که اداره راهداری فنوج طی یک سال گذشته انجام داده است، بیان کرد: در یک سال اخیر تلاش کردهایم گامهای مؤثری در بهبود وضعیت راههای شهرستان برداریم. از جمله این اقدامات، ساخت و تعمیر ابنیههای فنی و بریدههای بالا دست و پایین دست محور فنوج _ بنت که تأثیر قابل توجهی در افزایش ایمنی داشته است. همچنین نصب دو کیلومتر حفاظ و گاردریل در نقاط حادثهخیز محور فنوج_ بنت انجام شده است.
وی افزود: اجرای خطکشی به طول ۱۰۰ کیلومتر در طول راههای حوزه استحفاظی و همچنین نصب تابلوهای اطلاعاتی کیلومتر شمار محور فنوج اسپکه و نصب تابلوهای اطلاعاتی بزرگ خطر برخورد با شتر با توجه به زیست شتر در محدوده روستاهای اطراف مسکوتان انجام و لکهگیری و پر کردن چالههای موجود در راهها به صورت مستمر انجام میگیرد.
این مسئول ادامه داد: خاکریزی و پخش آسفالت در نقاط حادثهخیز و ورودی مسکوتان که معضل همیشگی آبگرفتگی و گلآلودگی در فصل بارندگی بود، رفع شده است. در کنار اینها، ۴/۵ کیلومتر از راههای روستایی جوگز بالا روکش آسفالت ۳/۵ کیلومتر از راه روستایی گسپردن در بخش کتیج زیرسازی و آسفالت شدهاند.
وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای مهم ما، تولید ۲۰ هزار تن مصالح آسفالتی جهت آسفالت راههای روستایی کمک شایانی کرده است.
مرادزهی درباره وضعیت پروژههای مهم راهسازی شهرستان افزود: باقیمانده روکش آسفالت محور فنوج _ کتیج _ رمشک به زودی آغاز خواهد شد و راه روستایی آب انبار رمش در مرحله پایانی بازگشایی قرار دارد.
وی تصریح کرد: محور فنوج _ تنگ سرحه با طول ۳۸ کیلومتر، که تاکنون ۱۵ کیلومتر از سمت تنگ سرخه آسفالت شده است، حدود ۶ کیلومتر از طرف فنوج نیز تا ۱۰ روز آینده آسفالت خواهد شد و باقیمانده قطعه دوم به زودی به مناقصه گذاشته خواهد شد. با تکمیل این محور، شهرستان فنوج از بنبست خارج شده و تردد ایمن و روانی برای ساکنان فراهم میآید.
وی افزود: بهرهبرداری از پل بنرود که پیش از این در مواقع بحرانی و بارندگی مسیر را مسدود میکرد، به زودی انجام میشود تا مشکل مردم در این نقطه به طور کامل حل شود. همچنین پل کرحمت که ارتباط سیستان و بلوچستان با استانهای کرمان و هرمزگان را برقرار میکند، نقش استراتژیکی در تسهیل حمل و نقل خودروهای سنگین و رشد اقتصادی و فرهنگی منطقه ایفا خواهد کرد.
این مسئول درباره مشکلات و گلایههای مردم بیان کرد: مشکلات موجود را کاملاً درک میکنیم و میدانیم راههای روستایی پراکنده و گسترده، شرایط سختی را برای خدمترسانی ایجاد میکند. اداره راهداری به صورت شبانهروزی تلاش میکند تا در مواقع بحرانی مانند بارندگی و سیلابها، با اعزام ماشینآلات و پرسنل به مناطق آسیبدیده، به مردم امدادرسانی کند.
وی خاطرنشان کرد: از مردم شهرستان فنوج، خصوصاً دهیاران و شوراهای، تقاضا دارم اهمیت نگهداری علائم ایمنی و رعایت حریم جادهای را جدی بگیرند. با توجه به ماهیت خدماترسانی راهداری و اعزام مکرر پرسنل و ماشینآلات در راههای روستایی دوردست، انتظار داریم همکاری کامل را داشته باشند تا بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم و همچنین درخواست عاجزانه از کاربران جاده ای دارم حتماً قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت و توجه ویژه به علائم ایمنی نصب شده در حاشیه راهها داشته باشند.
مرادزهی درباره چشمانداز آینده اداره راهداری فنوج تشریح کرد: برنامه داریم تا پایان سال جاری بخش قابل توجهی از پروژههای مهم به اتمام برسند و توجه ویژهای به بهبود راههای روستایی و نقاط حادثهخیز داشته باشیم تا امنیت و رفاه مردم افزایش یابد.
وی در پایان گفت: تمرکز ما بر ایجاد بسترهای پایدار برای نگهداری و توسعه زیرساختها از طریق تعامل با نهادهای ذیربط و مشارکت مردمی است.
فنوج؛ چشمانتظار آسفالت و اعتبار
شهرستان فنوج با موقعیت استراتژیک خود در قلب جنوبشرق ایران، ظرفیت آن را دارد تا به یکی از محورهای کلیدی ارتباطی و اقتصادی منطقه بدل شود. با این حال، جادههای نیمهتمام، مسیرهای فرسوده و پروژههای معطلمانده، همچنان مانعی جدی در برابر توسعه پایدار این شهرستان هستند. تلاشهای اخیر اداره راهداری فنوج، از جمله آسفالت مسیرهای روستایی، ساخت پلهای حیاتی و نصب علائم ایمنی، نشاندهنده عزم جدی برای بهبود زیرساختهاست؛ اما این اقدامات تنها در صورتی به نتیجه مطلوب میرسند که با تخصیص بودجه کافی، حمایت نهادهای بالادستی و مشارکت فعال مردم همراه شوند.
اکنون فنوج در نقطهای حساس ایستاده است؛ جایی میان وعدههای گذشته و امید به آیندهای روشنتر؛ اگر پروژههای کلیدی مانند محور فنوج–رمشک و تنگ سرخه به سرانجام برسند، نهتنها بنبست ارتباطی شهرستان پایان مییابد، بلکه مسیر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه نیز هموار خواهد شد. این مسیر، هرچند پرچالش، با همت مسئولان و همراهی مردم، میتواند فنوج را از حاشیه به متن توسعه جنوبشرق ایران بیاورد.
انتهای خبر/