به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «نخل و نور» به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد معانی بیان کرد: المپیاد در دو بخش پسران و دختران برگزار شد و علاوه بر ۳۱ استان، منطقه آزاد کیش و اروند هم حضور داشتند. در مجموع ۱۳ هزار و ۳۲۸ نفر شامل ۹ هزار و ۹۶۹ ورزشکار و همچنین ۳ هزار و ۳۵۹ مربی و سرپرست شرکت کردند. این المپیاد امسال دو ویژگی داشت؛ اول اینکه آموزشوپرورش مسابقات همیشگی خود را برگزار نکرد و المپیاد استعدادیابی باعث شد تا آن خلایی که پس از عدم برگزاری رویداد آموزشوپرورش به وجود میآمد، از بین برود.
وی با اشاره به اینکه برای حضور در هر رویداد اینچنینی نیاز به ۶ ماه تمرین وجود دارد، افزود: بر اساس آماری که از ادوار قبلی داشتیم، از هر المپیاد چیزی بین ۱۲ تا ۱۶ نفر به تیمهای ملی معرفی شدند. در واقع این المپیاد فرصتی را ایجاد کرد که ورزشکاران دیده شوند که بنیامین فرجی بارزترین نمونه همین استعدادیابی است که از دوره چهارم المپیاد کشف شد.
مدیرکل دفتر توسعه آموزشهای پایه و استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان گفت: هر سال که آموزشوپرورش برگزار میکرد، یکبار را از دوش ورزش برمیداشت که امسال این اتفاق نیفتاد. به نظرم اگر هر سال دو بار المپیاد برگزار کنیم، اتفاق بدی نیست؛ چون تیمها میتوانند خودشان را محک بزنند، اما به دلایل مختلف به همین یک المپیاد هم بسنده کردهایم.
معانی تصریح کرد: کمتر از ۴۰ میلیارد هزینه کردیم، اما خروجی آن بیشتر از ۴۰۰ میلیارد تومان است. شما بهخوبی میدانید که طلای المپیک بسیار باارزش است و قیمت زیادی هم دارد. این هزینهها نیز در راستای همان هدف نهایی در ورزش است. ما یکی از کارهایی که از امسال استارت زدیم، این بود که شروع به تعیین سن برای مسابقات کردیم و گفتیم که این مسابقات را در قالب جشنواره برگزار کنند، نه در قالب بردوباخت.
وی ادامه داد: در المپیاد ششم هزار و ۳۵۴ ورزشکار پسر و هزار و ۴۴۵ ورزشکار دختر و در مجموع هفت هزار و ۷۹۹ ورزشکار و همچنین ۲ هزار و ۴۸۷ مربی و سرپرست حضور داشتند که مجموعاً ۱۰ هزار و ۲۸۶ نفر میشود. در واقع در این دوره اخیر ۳۰ درصد افزایش حضور داشتیم. البته رشته با رشته فرق دارد. دوره قبل تعداد رشتهها کمتر بود و مثلاً موی تای و جوجیتسو نبودند که امسال اضافه شدند. ضمن اینکه در بخش دختران مسابقات ۱۹ رشته برگزار شد، اما امسال به ۲۸ رشته افزایش یافت. بخشی از این کار به میزان اعتبارات بازمیگردد. به نظرم این دوره را با شرایط خیلی سختتر نسبت به دوره قبلی انجام دادیم که این بهخاطر محدودیت اعتبارات بود.
مدیرکل دفتر توسعه آموزشهای پایه و استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان مطرح کرد: دنیامالی از ساعت ۵، ۶ صبح به وزارت ورزش میرود و تا ساعات پایانی شب حضور دارد. او اساساً آدم پایکاری است و باتوجهبه تجربیاتش در قایقرانی، اطلاعات خوبی از بحث رویدادها دارد. علیرغم اینکه اعتبارات هم محدود بود، اما دنیامالی حمایت کرد و این بیش از تصور ما بود.
معانی اظهار کرد: مدارس در آن روزهای نخست هنوز شکل واقعی خود را پیدا نکردهاند. ما نیز این المپیاد را در خلأ همیشگی اول مهر برگزار کردیم و قطعاً به وضعیت تحصیلی ورزشکاران آسیب نزده است. حتی با آموزش پرورش مکاتبه کردیم تا همکاری لازم صورت بگیرد که این کار انجام شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری المپیاد، بخشی از فرایند استعدادیابی و در مرحله شناسایی است. مهمترین بخش این موضوع، جذب و نگهداری و پرورش است. برای این هم یک برنامه تحت عنوان نظامنامه نخبه یابی در ورزش قهرمانی داریم که دوره آموزشی آن را از دو سه هفته دیگر آغاز میکنیم. این نظامنامه که مربوط به حفظ و هدایت بچهها میشود، برای خودش یک پروژه است.
انتهای خبر/
- منبع خبر : خبرگزاری تسنیم
 
           

























